Email marketing wordt vaak toegepast, en hier zijn goede redenen voor. Het is doelgericht, het is goedkoop en je kunt er snel en makkelijk een groot aantal mensen mee bereiken. Daarnaast is het resultaat goed meetbaar en kun je binnen een korte tijd de eerste reacties al binnen verwachten. Vergelijk dit met het uitdelen van flyers of folders en tel uit je winst. Maar is email marketing wel effectief?
Laagdrempelig en interactief
De reden waarom email marketing effectief is, is omdat je op die manier alleen de mensen kunt bereiken die al eens een interesse hebben getoond in jouw bedrijf. Het achterlaten van een email adres doet men toch makkelijker dan de persoonlijke adresgegevens en met deze email adressen kun je snel een groot bestand opbouwen. Deze mensen kun je vervolgens een reclameboodschap, een actie of andere informatie sturen waarmee ze met één druk op de knop bij jouw website aankomen.
Goedkoop en snel
Daarnaast is het versturen van een email een stuk goedkoper dan het drukken van folders of het versturen van post. En het bericht wordt meteen ontvangen. Daardoor is de mogelijkheid tot antwoorden ook meteen erg snel en je zal binnen een paar minuten al de eerste reacties kunnen verwachten.
Gemakkelijk
Het lezen van een email is voor de ontvanger makkelijker dan het openslaan van een folder die ze op de straat in de handen gedrukt hebben gekregen. Ze kunnen ervoor gaan zitten, zelf kiezen wanneer ze de email lezen en ook makkelijk terug reageren. Veel mensen communiceren liever via email dan via telefoon, omdat ze dan in hun eigen tempo en tijd kunnen bepalen wanneer en hoe ze dit willen doen.
De juiste software
Email marketing is dus zeker effectief, en wordt nog makkelijker gemaakt door bepaalde e mail software. Met deze software kun je snel een marketing email of nieuwsbrief sturen naar een grote database met adressen. Je kunt vorige templates terugvragen en opnieuw gebruiken. Daarnaast kun je met deze software ook rapportages opvragen en de effectiviteit van je email laten meten. Met email marketing kun je potentiele klanten alsnog binnenhalen.